2420dc67410dd353c7db61c7172f9ecc

W dniach od 26 do 30 września bieżącego roku przedstawiciele klas VII i VIII szkoły podstawowej, III gimnazjum oraz I i II liceum razem z nauczycielami Anną i Krzysztofem Jurkiewiczami wybrali się już po raz trzeci  na wymianę zagraniczną do debreczyńskiej szkoły Svetis Katolikus na Węgrzech. Po długiej podróży z nieoczekiwanymi niespodziankami, dotarliśmy na miejsce w świetnych humorach i pełni entuzjazmu.
W czwartek mieliśmy okazję uczestniczyć w specjalnej dla Węgrów Mszy Świętej, której przewodniczył (ku naszemu zdziwieniu) ksiądz-Polak ! Potem, niektórzy po raz kolejny, zwiedzili budynek szkoły. Następnie wybraliśmy się na rynek Debreczyna do protestanckiej Bazyliki św. Piotra, czyli Wielkiego Zboru Kalwińskiego. Kiedyś odprawiał tam nabożeństwo ekumeniczne nasz Papież – św. Jan Paweł II. Stamtąd mogliśmy podziwiać panoramę miasta i zrobić kilka przepięknych selfie. Później pojechaliśmy tramwajem do parku Great Forest, gdzie odbyła się gra językowa. Mogliśmy również zobaczyć tam przepiękny staw i amfiteatr oraz budynek Uniwersytetu. Po powrocie do szkoły, zjedliśmy obiad i poszliśmy na kręgle do galerii Plaza. Kolejny dzień – piątek rozpoczął się od udziału w lekcjach razem z naszymi przyjaciółmi Węgrami (w większości były to lekcje  języka angielskiego), a potem udaliśmy się do aquaparku Aquaticum, aby się trochę zrelaksować na zjeżdżalniach i skorzystać z wód termalnych, tak popularnych na Węgrzech. W sobotę  zwiedzaliśmy stolicę Węgier, Budapeszt. W tym roku razem z anglojęzycznym przewodnikiem udało nam się zwiedzić parlament od wewnątrz, gdzie mogliśmy zobaczyć koronę pierwszego króla Węgier, św. Stefana. Było to jedyne miejsce, gdzie nie można było robić zdjęć. Parlament wywarł na nas ogromne wrażenie – jest przepiękny! Pogoda na początku nie dopisywała,ale około południa na szczęście rozpogodziło się i mogliśmy oglądać  budynek Parlamentu podczas rejsu po Dunaju. Dokładnie taki obrazek widnieje na pocztówkach z Budapesztu. Następnie przejechaliśmy na Wzgórze Zamkowe mostem łańcuchowym i mogliśmy tam kupić langosze, kurtosze, pamiątki oraz podziwiać budapesztańską panoramę. Integracja między naszymi narodami trwała cały czas – miała miejsce na przykład podczas wspólnego śpiewania piosenek Abby pod pomnikiem króla Św. Stefana na Wzgórzu zamkowym:) Przy niesamowitym zachodzie słońca opuściliśmy stolicę, a podczas drogi powrotnej do Debreczyna, Węgrzy nauczyli nas kilku łatwych węgierskich piosenek, na przykład o sikorce czyli po węgiersku cinege. I tak nadeszła niedziela – dzień rozstania. Po wszystkich rozmowach, uśmiechach, nauczonych słowach i zwrotach po węgiersku, trzeba było powiedzieć: Szia! Widzimy się w kwietniu!. Siostra dyrektor określiła nas jako very good children. Powrót minął nieubłaganie szybko jak i  cała wymiana, a my wciąż głową byliśmy w Debreczynie, u naszych rodzin. Aż łezka kręciła się w oku. Jednak wierzymy, że równie szybko minie czas do kwietnia, kiedy to będziemy gościć naszych wegierskich partnerów w Kostce. Już nie możemy się doczekać!