Nauka Języka Angielskiego

„It seems easier to sing language than to speak it”
T.Murphey

Nauczanie języków obcych małych dzieci stało się ostatnimi laty ogromnym fenomenem. Praca z dziećmi to bardzo przyjemne ale i trudne zadanie. Małe dzieci to wymagający uczniowie potrzebujący niezliczonej ilości pomysłowych sposobów, które pomogą im w przyswajaniu języków obcych. Dlatego też podczas pracy z dziećmi odwołujmy się do tych metod, które są dziecku najbliższe i sprawiają im najszczerszą radość. Naszym celem jest rozwijanie pasji do języków obcych w kontekście wykorzystywania stymulujących metod pracy takich jak muzyka oraz zabawy muzyczne - ruchowe.

Naszym zdaniem połączenie muzyki i zabaw ruchowych to jedno z najbardziej atrakcyjnych sposobów nauczania języka angielskiego, które przynosi wspaniałe wręcz efekty. Cytując Murphiego: „It seems easier to sing language than to speak it ” w polskim tłumaczeniu „Łatwiej jest wyśpiewać język niż go wypowiedzieć”. Dlatego dzieci odczuwają większą łatwość w wyśpiewaniu piosenki, zapamiętaniu rymowanki niż wypowiedzeniu zdania.

Naszym zdaniem połączenie muzyki i zabaw ruchowych to jedno z najbardziej atrakcyjnych sposobów nauczania języka angielskiego, które przynosi wspaniałe wręcz efekty. Cytując Murphiego: „It seems easier to sing language than to speak it ” w polskim tłumaczeniu „Łatwiej jest wyśpiewać język niż go wypowiedzieć”. Dlatego dzieci odczuwają większą łatwość w wyśpiewaniu piosenki, zapamiętaniu rymowanki niż wypowiedzeniu zdania. Realizując podstawę programową poszerzamy naukę języka angielskiego w klasach I - III o autorskie programy nauczania naszych nauczycieli w ramach 4 godzin w tygodniu (podstawa programowa przewiduje tylko 2 godziny).

Naszym głównym celem jest stworzenie naturalnych i przyjaznych warunków do nauki, które mają odpowiednio zmotywować dziecko, jak i rozbudzić jego zainteresowania nie tylko językowe ale i artystyczno-muzyczne oferując im lepszy start edukacyjny.

Międzynarodowy Dzień Języków Obcych

Co roku świętujemy Europejski Dzień Języków Obcych. W tym dniu mamy szansę nauczyć się prostych zwrotów w różnych językach, spróbować drobnych przekąsek charakterystycznych dla kuchni danego kraju, porozmawiać o kulturach innych krajów czy zaprezentować, każda klasa z osoba, nasze umiejętności językowe oraz wokalno-aktorskie. Ten dzień, to wspaniała okazja by przekonać się jak wiele już umiemy .

Friendship. Zagraniczni przyjaciele.

Daleko, daleko na wyspie Kiritimati - Wyspa Bożego Narodzenia - w Republice Kiribati na Oceanie Spokojnym pomiędzy Hawajami a Nową Zelandią na wsi o swojsko brzmiącej nazwie - POLAND, znajduje się katolicki kościół św. Stanisława. Ta egzotyczna zbieżność zainspirowała nas do akcji, wysyłania kartek świątecznych naszym rówieśnikom z tej wyspy. Święty jest znany m.in. z tego, że przeszedł pieszo ponad tysiąc kilometrów, aby zrealizować swoje powołanie. Ale że dotarł aż tak daleko to musi być naprawdę cud.


„Christmas songs”. Piosenki świąteczne.

Każdego roku w grudniu w okresie przedświątecznym, przebrani w świątecznych czapeczkach, spotykamy się wszyscy razem by wyśpiewać anglojęzyczne piosenki świąteczne! „Santa Claus is Coming to Town” według interpretacji słynnego na całym świecie śpiewaka operowego Andrea Bocelli, „Jingle Bells”, „We wish you a Merry Christmas” to absolutne hity i nasze ulubione piosenki, które w każde święta rozbrzmiewają na korytarzach naszej szkoły !


Karaoke „Super Simple Songs”

Ponieważ kochamy śpiewać realizujemy się wokalno-aktorsko i przełamujemy bariery językowe oraz sceniczne, biorąc udział w cyklicznym konkursie karaoke „Super Simple Songs”, wyśpiewując znane piosenki naszego ulubionego kanału muzycznego, popularnego na całym świecie.



Anglojęzyczna piosenka wakacyjna!

„Oh! Mr Sun, Sun Mr Golden Sun, please shine down on me…”
Kiedy w powietrzu czuć już zapach zbliżającego się lata i wszystkie ptaszki na niebie głośno ćwierkają, że wakacje tuż, tuż w kolorowych kapeluszach, czapeczkach i humorkach, prawie wakacyjnych, spotykamy się w każdy czerwcowy poranek, by po raz kolejny wyśpiewać najpiękniejsze melodie poznanych piosenek anglojęzycznych. Uwielbiamy ten rodzaj integracji.


„Muzyczny Świat Małego Językowca” - innowacja pedagogiczna autor – Luiza Sornat

Muzyka i języki obce zawsze pozostawały w kręgu moich szczególnych zainteresowań a tematyka ”Combining play with music when teaching English to Very Young Learnes” w przekładzie polskim „Połączenie zabawy i muzyki w nauczaniu języka angielskiego najmłodszych dzieci” stała się moją ulubioną metodą pracy w nauczaniu. Zachęcona bardzo wartościową literaturą na ten temat oraz spektakularnymi rezultatami jakie przynosi ta metoda nauczania, postanowiłam przeprowadzić innowację pedagogiczną, by w praktyce pokazać jakie metody i środowisko nauczania są najbardziej efektowne w procesie przyswajania drugiego języka przez najmłodsze dzieci. Trzy lata trwała nasza przygoda z projektem o wdzięcznej nazwie „Muzyczny Świat Małego Językowca” Dzieci uczyły się języka angielskiego poprzez muzykę i zabawę. Zajęcia odbywały się bezpodręcznikowo. Dzieci miały szanse wykazać sie swoimi umiejętnościami wokalno-aktorskimi uczestnicząc w konkusach piosenki anglojęzycznej, przedstawieniach teatralnych, występach okolicznościowych. Sukcesy i poczynania muzyczno-językowe dzieci biorących udział w tym projekcie zostały zarejestrowane na płycie DVD


E-Twinning

W bieżącym roku szkolnym, uczniowie klas 3 biorą udział w programie eTwinning. Program ten powstał w celu nawiązania współpracy pomiędzy nauczycielami i uczniami z różnych krajów europejskich. Uczniowie z naszej szkoły aktualnie realizują dwa projekty ze szkołami partnerskimi we Włoszech oraz Rumunii: My Beautiful Country oraz My Window View. Celem obu projektów jest rozwijanie umiejętności językowych, nawiązywanie międzynarodowych znajomości, poznawanie ciekawych miejsc w innych krajach oraz uczenie tolerancji wobec innych kultur. Wszystkie te działania odbywają się za pomocą mediów elektronicznych dzięki czemu uczniowie rozwijają również kompetencje informatyczne. W przyszłości planujemy stworzyć kolejne projekty i poznawać nowych przyjaciół w całej Europie.


Konkursy

Bierzemy udział w ogólnopolskim konkursie języka angielskiego Leon, gdzie możemy sprawdzić swoją wiedzę z zakresu gramatyczno-leksykalnego dla danego etapu edukacyjnego. Konkurs odbywa się w dwóch sesjach: jesiennej i wiosennej. Udział może wziąć każdy, bez względu na poziom umiejętności. Jest to świetna forma sprawdzenia wiedzy i motywacja do dalszego rozwoju językowego. W konkursie nie ma przegranych, każdy uczestnik otrzymuje dyplom, bez względu na wynik. Co roku największą popularnością cieszy się jednak konkurs Wiedzy o Wielkiej Brytanii, oraz konkurs na najlepszą Kartę Świąteczną – oczywiście z życzeniami tylko po angielsku!

 

 

JĘZYK ANGIELSKI W KLASACH IV-VIII
w Katolickiej Szkole Podstawowej im. św. Stanisława Kostki w Kielcach

 

W klasach IV-VIII nauczyciele języka angielskiego kształcą swoich uczniów w sposób zróżnicowany, zgodnie z podstawą programową na tym poziomie edukacji.

Podczas zajęć rozwijane są wszystkie sprawności językowe: słuchanie, mówienie, pisanie,  rozwijanie wiadomości z leksyki i gramatyki.  Na lekcjach uczniowie korzystają z nowoczesnych  tablic interaktywnych. Ponadto nauczyciele kładą nacisk na podejście komunikacyjne i liczne metody aktywizujące, metody TIK oraz CLIL. Nauczyciele inspirują poprzez naukę piosenek oraz gamifikację podczas swoich lekcji, organizują wyjścia na warsztaty językowe oraz wyjazdy międzynarodowe. Uczniowie oprócz nauki angażują się w różne wydarzenia na terenie szkoły, biorą również udział w szkolnych i międzyszkolnych konkursach z języka angielskiego, olimpiadach wojewódzkich i ogólnopolskich, mają na koncie wiele znaczących sukcesów.

 

WSPÓŁPRACA  MIĘDZYNARODOWA

Współpraca międzynarodowa zajmuje ważne miejsce w działalności naszej szkoły. Przyczynia się do pogłębienia więzi europejskiej, integracji młodzieży, pokonywania stereotypów, poznania realiów państw uczestniczących w projekcie, a przede wszystkim wykorzystania języka obcego (w tym wypadku – języka angielskiego) w praktyce.  Od października 2016 roku w Katolickiej Szkole Podstawowej realizowana jest  wymiana młodzieży z węgierską szkołą Svetits Katolikus z Debreczyna.  Każdego roku młodzież z Kostki odwiedza swoich węgierskich partnerów jesienią, a wiosną gości młodzież ze Svetits w Kielcach. Jest to typowa wymiana młodzieży – uczniowie przyjmują swoich partnerów w domach, co jest doskonałą okazją do wzajemnego poznania  kultur oraz doskonalenia języka angielskiego – bo właśnie w tym języku odbywa się ta wymiana. Uczeń jest niejako 'zmuszony' do używania języka angielskiego  zarówno podczas wspólnych zajęć w szkole oraz wycieczek edukacyjnych, jak również sytuacji dnia codziennego takich jak np. spożywanie posiłków z rodziną goszczącą. W ramach pobytu w Polsce lub na Węgrzech odbywają się: wspólne lekcje w szkołach, warsztaty integracyjne, quizy wiedzy o swoich krajach oraz wycieczki turystyczne na terenie miasta, regionu oraz do innych atrakcji turystycznych.      

Uczniowie z obu szkół wracają z pobytu w domach (i krajach) swoich partnerów zachwyceni gościnnością, przyjaznym nastawieniem do siebie nawzajem (wszak „Polak – Węgier dwa bratanki...”)  i wzajemnie motywują się do nauki języka angielskiego, aby w przyszłości jeszcze lepiej się komunikować i rozwijać wzajemne relacje. W przerwie pomiędzy wizytami w domach swoich partnerów utrzymują stały kontakt mailowy oraz poprzez media społecznościowe.  Nie do przecenienia są również wrażenia krajoznawcze – stałym punktem programu wizyty na Węgrzech jest zwiedzanie Budapesztu, jednej z najpiękniejszych stolic Europy, z obowiązkowym rejsem po Dunaju.

        

Węgrzy, natomiast, zachwyceni są Krakowem, Św. Krzyżem i Warszawą, gdzie podczas ostatniej wizyty mieli okazję zwiedzić Pałac Prezydencki i wziąć udział w spotkaniu z Panią Prezydentową Agatą Kornhauser-Dudą na Jej specjalne zaproszenie. Dzięki programowi wymiany ze szkołą Svetits Katolikus 22 marca 2019 roku gościliśmy w naszej szkole Panie Prezydentowe Polski i Węgier – Agatę Kornhauser-Dudę i Anitę Herczegh w ramach ogólnopolskich obchodów dni Przyjaźni Polsko – Węgierskiej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KONKURSY  JĘZYKOWE 

Nasi uczniowie mogą brać udział w wielu konkursach z języka angielskiego.

1) Co roku  uczniowie klas IV-VIII  uczestniczą w Ogólnoszkolnym DYKTANDZIE Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO. 26 września wszyscy uczniowie piszą dyktando, a najlepsi z nich są nagrodzeni Dyplomami Mistrza Ortografii Angielskiej oraz nagrodami rzeczowymi. Uczniowie mają szansę nie tylko sprawdzić swoje umiejętności językowe, ale mają motywację do czytania i nauki w czasie całego cyklu 5 lat.

 

2) Co roku w listopadzie, uczniowie klas szóstych biorą udział w konkursie POLISH HISTORY IN ENGLISH.  Pytania dotyczą podstawowych zagadnień z historii Polski. Uczniowie mają szansę nie tylko sprawdzić swoje umiejętności językowe, ale również powtórzyć i wzbogacić swoją wiedzę historyczną.

 

3) Przed Bożym Narodzeniem jest konkurs ADVENT CALENDAR, który ma na celu popularyzowanie elementów wiedzy o krajach anglojęzycznych związanych z obchodami Świąt Bożego Narodzenia  w Anglii i Stanach  Zjednoczonych, utrwalenie słownictwa, gramatyki, ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, słuchania, rozwijanie samodzielności, kreatywności uczniów oraz rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i posługiwania nowoczesnymi technologiami. Każdy uczeń otrzymuje link do kalendarza adwentowego. Konkurs  trwa od 1.12. do 24.12. Zadaniem uczniów jest otwieranie  poszczególnych okienek i wykonywanie ukrytych tam zadań.

4) W lutym w Walentynki uczniowie uczestniczą w konkursie VALENTINE’S DAY with QR Codes. Zadaniem uczniów jest  znalezienie 20 QR kodów rozmieszczonych na terenie szkoły  i wykonywanie ukrytych tam zadań. Ten konkurs ma na celu nie tylko popularyzowanie  elementów wiedzy o krajach anglojęzycznych związanych z obchodami Dnia Św. Walentego w Anglii i Stanach  Zjednoczonych ale również rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów  i posługiwania nowoczesnymi technologiami.

5) W marcu chętni uczniowie biorą udział w ogólnopolskim konkursie FOX organizowanym od wielu lat przez Regionalne Stowarzyszenie Oświatowe „KAGANEK”,  pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Instytutu Filologii Angielskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jest to ogromna szansa dla młodszych i starszych uczniów do rozwijania swojego słownictwa i gramatyki z języka obcego, poznawania kultury krajów anglojęzycznych oraz podjęcia trudu i przeczytania lektury w języku angielskim; podczas testu sprawdzony jest stopień zrozumienia oraz znajomość treści wskazanej w regulaminie książki.

6) Nasi uczniowie co roku zdobywają również laury w konkursach kuratoryjnych, Wojewódzkim Konkursie Poezji Angielskiej, Ogólnopolskim Konkursie OLIMPUS. GALILEO, EDI, MŁODY LINGWISTA lub PIONIER.

Konkurs Poezji Angielskiej

7) W ciągu roku odbywają się szkolne konkursy o krajach anglojęzycznych: Konkurs Wiedzy o Wielkiej Brytanii, Konkurs Wiedzy o Irlandii, Konkurs Wiedzy o USA, Konkurs Wiedzy  o Australii, konkursy plastyczne, konkursy recytatorskie ( Szkolny Konkurs Wiedzy o Szekspirze).

 

8) Pod koniec roku szkolnego uczniowie klas czwartych, piątych i szóstych biorą udział w konkursie Starland 1,2,3 Challenge.  Za pomocą aplikacji Kahoot uczniowie mogą sprawdzić swoją wiedzę i mają przy tym mnóstwo zabawy. Jest to doskonałe zwieńczenie pracy z podręcznikiem.

 

WARSZTATY  JĘZYKOWE

 

Raz w roku uczniowie naszej szkoły biorą udział w warsztatach organizowanych przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczyciel z okazji DNI JĘZYKÓW OBCYCH. Celem warsztatów jest rozwijanie kompetencji językowych i zapoznanie się z kulturą innych krajów. Uczniowie wychodzą na warsztaty do Muzeum Dialogu i Kultur w Kielcach, podczas których rozmawiają po angielsku, poznają tradycje innych krajów (muzyka, taniec, święta, potrawy, zabytki, itp.)

 

26 września włączamy się w obchody  EUROPEJSKIEGO DNIA JĘZYKÓW poprzez udział w warsztatach językowych oraz Grze Miejskiej zorganizowanych przez doradcę metodycznego języka angielskiego z SODMiDN. Uczniowie mają możliwość nie tylko poznania kultury innych krajów  lecz także porozumiewają się w języku angielskim.

 

 

Warsztaty: Italy through its culture tastes and music

 

 

                                    Gra Miejska

 

PIKNIK EUROPEJSKI

 

Każdego roku we wrześniu organizujemy PIKNIK EUROPEJSKI z okazji Dnia Języków Obcych. Każda klasa losuje jeden kraj, a następnie przygotowuje stoisko związane z tym krajem. Uczniowie mają okazję przygotować oraz spróbować potraw z innych państw. Przygotowują plakaty, dekorację i flagi. Zakładają stroje związane z wylosowanym krajem. Ponadto, mogą też sprawdzić swoją wiedzę o krajach europejskich biorąc udział w licznych konkursach. Jest to zawsze wyjątkowy i pełen wrażeń dzień dla naszych uczniów.

 

 

COSTKA ENGLISH CORNER

Od wielu lat w naszej szkole organizujemy dodatkowe zajęcia z języka angielskiego. Uczniowie spotykają się dwa razy w tygodniu po południu po 1,5 godziny. Podczas tych zajęć mają okazję przygotować się do egzaminów Cambridge.



 

 

 

 

KORESPONDENCJA

 

W szkole została zapoczątkowana tradycja wysyłania kartek świątecznych do uczniów w Parafii św. Stanisława Kostki w miejscowości Poland na Kiribati. Bardzo miło zostały przyjęte nasze życzenia wysłane oraz uzyskaliśmy życzenia zwrotne dla Dyrekcji szkoły i naszych uczniów.

W telewizji TVP3 emitowano krótki reportaż z udziałem naszych uczniów, którzy opowiadali o swoich życzeniach dla rówieśników z Wyspy Bożego Narodzenia.

 

 

W tym roku szkolnym 2019/2020 została zapoczątkowana tradycja wysyłania listów, kartek świątecznych i urodzinowych do członków Brytyjskiej Rodziny Królewskiej. Z doświadczenia wiemy, że na wiele z listów zostaje wysłana odpowiedź, więc będziemy z niecierpliwością czekać cały rok na list zwrotny.

 

DODATKOWE INSPIRACJE

 

 

Uczniowie naszej szkoły biorą udział w programie eTwinning. Aktualnie realizujemy projekt My Window View wraz ze szkołą partnerską w Rumunii. Naszym celem jest rozwijanie umiejętności językowych, nawiązywanie nowych kontaktów oraz poznawanie kultury innych narodów europejskich. Uczniowie umieszczają swoje prace na specjalnej platformie internetowej, dzięki czemu rozwijają również kompetencje informatyczne.

 

 

Uczniowie starszych klas SP mają okazję poczuć się jak prawdziwi nauczyciele. Raz w roku dostają sposobność do poprowadzenia zajęć tematycznych u swoich młodszych kolegów i koleżanek z klas 1 nauczania początkowego. Zadanie nie jest łatwe, ponieważ nasi „nauczyciele” często muszą zmierzyć się z przeprowadzeniem zajęć w formie ustnej gdyż tak małe dzieci nie przyswoiły jeszcze umiejętności pisania i czytania. Z jednej strony jest to ogromne wyzwanie, z drugiej strony daje to obu stronom dużo dobrej zabawy.

 

 

KOŁO I KONSULTACJE

 

Uczniowie naszej szkoły mogą uczestniczyć w dodatkowych zajęciach koła języka angielskiego i przygotowywać się do różnych konkursów przedmiotowych.

Wszyscy nauczyciele języka angielskiego mają raz w tygodniu konsultacje dla swoich uczniów  po zakończonych lekcjach.

 

DIAGNOZOWANIE UCZNIÓW

 

Uczniowie naszej szkoły na początku klasy IV piszą test poziomujący (Placement Test), dzięki  któremu klasy dzielone są na grupy na zajęciach językowych.

W klasach IV-VIII uczniowie co roku we wrześniu piszą test diagnostyczny tzw. „test na wejście”, zaś na przełomie maja i czerwca uczniowie piszą test kompetencji obejmujący wiadomości z  całego roku. Dzięki nim uczniowie i ich rodzice uzyskują informacje o postępach w nauce; nauczyciele monitorują stan wiedzy uczniów, obserwują ich mocne i słabe strony,  przekazują swoim uczniom materiały do utrwalenia wybranych zagadnień oraz konkretne ćwiczenia w celu powtórzenia materiału.

Uczniowie klas IV-VII  uczą się języka angielskiego w naszej szkole na 4 lekcjach w tygodniu. Uczniowie klas VIII mają 5 lekcji w tygodniu, jedna godzina jest przeznaczona na testy 8-klasisty. Ósmoklasiści piszą w ciągu roku próbne testy 8-klasisty  (Operon, CKE, Oxford, Pearson, Egis).

Nasza szkoła dodatkowo oferuje naszym uczniom zajęcia sobotnie przygotowujące do egzaminu z języka obcego.

 

Materiał opracowali:

mgr Katarzyna Bień

mgr Aleksandra Jadwiżyc

mgr Anna Jurkiewicz

mgr Marta Kaczmarczyk

mgr Małgorzata Pietrzykowska

mgr Emilia Pobocha