klasy II we Włoszech

12 października 2024 r. uczniowie klas IIABC wybrali się na tygodniową wycieczkę do Włoch. Organizatorem wycieczki był Ksiądz Artur Płaziński oraz nauczyciele naszej szkoły, Pani Profesor Grażyna Mańkowska, Pani Profesor Joanna Trela i Pan Profesor Grzegorz Gielniewski. Podróż rozpoczęła się w sobotę o 6 rano, kiedy jeszcze egipskie ciemności spowijały świat. Po 25 godzinach jazdy komfortowym autokarem dotarliśmy do Asyżu.

Po Mszy Świętej, którą rozpoczęliśmy nasz pierwszy dzień pobytu w jeszcze wówczas słonecznej Italii zwiedziliśmy Bazylikę Santa Maria degli Angeli z Porcjunkulą, gdzie znajduje się miejsce śmierci św. Franciszka, Bazylikę Św. Franciszka Dolną – z kryptą, w której jest pochowany i Górną – ze słynnymi freskami, a także Kościół Św. Klary i Kościół di Santa Maria Maggiore, gdzie mogliśmy się pomodlić przy relikwiach bł. Carla Acutisa. Nasze zwiedzanie Asyżu zakończył spacer po centrum. W mieście i podczas całej naszej wycieczki towarzyszył nam Pan Darek – przewodnik, który bardzo ciekawie przybliżał nam historię każdego odwiedzonego miejsca.

Późnym popołudniem dotarliśmy do hotelu w miejscowości Fiuggi. Po obiadokolacji część uczniów wraz z opiekunami wybrała się na wieczorny spacer. Miasteczko było małe, ale bardzo urokliwe, ładne oświetlenie ulic nadawało mu niezmiernie przyjemnego klimatu.

Poniedziałek, nasz pierwszy dzień w Rzymie rozpoczął się od spotkania z lokalną Panią Przewodnik, która ciekawie przybliżyła nam historię zabytków Miasta na Siedmiu Wzgórzach. Zwiedzanie zaczęliśmy od zobaczenia Bazyliki Św. Jana na Lateranie oraz baptysterium. Następnym punktem były Święte Schody przywiezione przez Św. Helenę, po których chętne osoby mogły wejść na kolanach. Ogromne wrażenie też zrobiło Koloseum, jego monumentalna bryła i historia. Mieliśmy również okazję ujrzeć Bazylikę Matki Boskiej Śnieżnej oraz sławną Fontannę di Trevi, przy której przywitał nas tłum ludzi. Na koniec udaliśmy się na Plac i Schody Hiszpańskie.

Następnego dnia odwiedziliśmy kościół Św. Andrzeja, gdzie pochowany jest patron naszej szkoły – Św. Stanisław Kostka. Póżniej udaliśmy się do Watykanu, gdzie zwiedziliśmy m.in. Muzea Watykańskie, które zachwyciły nas bogactwem zbiorów dzieł sztuki, gromadzonych przez kolejnych papieży. Odwiedziliśmy też grób Ojca Św. Jana Pawła II oraz Kaplicę Sykstyńską. Zwieńczeniem spaceru po Watykanie była Bazylika i Plac Św. Piotra.

Kolejnym miejscem do którego się udaliśmy była Florencja. To jedno z najpiękniejszych włoskich miast  przywitało nas deszczem. Pomimo tego utrudnienia udało nam się zobaczyć wszystkie zaplanowane atrakcje. Podczas spaceru po mieście przeszliśmy się sławnym Mostem Złotników, podziwialiśmy również Bazylikę Santa Maria deo Fiori ze słynną kopułą Brunelleschiego oraz Plac Miejski. Końcowym punktem była Galeria Uffizi, jedno z najsłynniejszych muzeów świata, zawierające dzieła takich artystów jak Michał Anioł, Rafael, Caravaggio, Giotto.

Wieczorem na nasze przybycie oczekiwał już hotel w Rosolina Mare. To niewielki turystyczny kurort, w sezonie i przy słonecznej pogodzie tętniący życiem. Przepiękne piaszczyste plaże i bezkresny Adriatyk podziwialiśmy niestety w kurtkach przeciwdeszczowych, a przygotowane kostiumy kąpielowe i kremy z filtrem będą musiały poczekać na następny sezon… Uroki okolicy podziwialiśmy z wieży widokowej.

Ostatni dzień we Włoszech spędziliśmy w Wenecji. Pomimo pochmurnej pogody miasto na wodzie nie straciło swojego czaru. Podczas spaceru po centrum przeszliśmy Mostem Westchnień i zobaczyliśmy Pałac Dożów, Krzywą Wieżę oraz Plac, Bazylikę i Dzwonnicę Św. Marka.

O godzinie 17, kiedy nadszedł czas powrotu do Polski na niebie zaświeciło słońce, jakby zachęcając nas do kolejnej wizyty w tym przepięknym kraju. Niestety, musieliśmy pożegnać się z zachwycającą Italią i rozpocząć ostatni etap naszej wycieczki, która minęła nam zdecydowanie za szybko. Łapiąc ostatnie promienie włoskiego słońca wyruszyliśmy w drogę powrotną do Kielc. Podróż minęła nam sprawnie i już o 9 rano w sobotę byliśmy na miejscu, gdzie czekali stęsknieni rodzice, rodzeństwo, a nawet zwierzęta domowe.

To była fantastyczna wycieczka, pełna wrażeń i atrakcji. Mogliśmy zobaczyć wiele słynnych zabytków, ale również spróbować oryginalnych włoskich przysmaków czy też napić się prawdziwej włoskiej kawy. Jeszcze długi czas będziemy ją przeżywać, a wspomnienia pozostaną z nami już na zawsze.

Z całego serca dziękujemy Księdzu Arturowi i wszystkim Nauczycielom oraz organizatorom wyjazdu za opiekę i pomoc, a także za wszystkie wspólnie spędzone chwile.

Natalia Ostap kl.IIC

Spodobał Ci się wpis? Chcesz się nim podzielić ze znajomymi? Udostępnij go!