W Prima Aprilis – 1 kwietnia 2022r. klasa IIID miała okazję uczestniczyć w naukowym wydarzeniu, jakim była debata oksfordzka przeprowadzona przez Forum Młodych Humanistów na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Na początku zostaliśmy zaznajomieni z ideą i zasadami. Dowiedzieliśmy się, dzięki pani marszałkini- dr Katarzynie Ostrowskiej, że debata uniwersytecka to rodzaj uporządkowanej dyskusji, w której zabronione jest obrażanie bądź wyśmiewanie mówców strony przeciwnej. Zadaniem debaty jest dyskusja przeciwników oraz obrońców tezy. Przewodniczy im marszałek, który ma do pomocy sekretarza czuwającego nad czasem i kolejnością wypowiedzi.
Temat debaty brzmiał następująco: Podejście interdyscyplinarne jest niezwykle ważne w procesie uczenia się i nauczania. Po krótkim wstępie marszałkini głos zabrała strona propozycji, która opowiadała się za przytoczoną w temacie tezą. Obrońcy tezy twierdzili, że interdyscyplinarność jest nieodłącznym elementem w procesie nauczania, ponieważ pogłębianie jednej dziedziny nauki pociąga za sobą wnikanie w kolejne dyscypliny. Opozycja natomiast broniła przeciwnego stanowiska, udowadniając, że interdyscyplinarność powoduje jedynie powierzchowną znajomość zagadnień, a nie ich pogłębienie. Końcowym elementem debaty było głosowanie publiczności wyłaniające zwycięzcę. Została nim strona propozycji, która przedstawiła bogatszą argumentację.
Uczestnictwo w debacie – dla nas tegorocznych maturzystów – było cennym doświadczeniem, wzbogacającym nas w umiejętności retoryczne. Dzięki obserwacji znakomitych mówców, wyróżniających się siłą argumentacji oraz pewnością siebie w przedstawianiu swoich racji, a jednocześnie delikatnością wobec adwersarzy, nauczyliśmy się, jak dyskutować, żeby przedstawić swoje racje bez atakowania oponenta, odnosić się rzeczowo do istoty problemu, a nie do osoby.
Wiktoria Gos IIID