Kostka z wizytą w Svetits!

W niedzielę 14 kwietnia, w późnych godzinach popołudniowych, uczniowie biorący udział w programie wymiany polsko-węgierskiej ze szkołą katolicką Svetits z Debreczyna wrócili do Kielc po prawie pięciodniowym pobycie na Węgrzech. Uczniowie węgierscy przebywali z podobną wizytą w Kielcach w październiku 2023. Program naszego pobytu na Węgrzech był podobny do programu przygotowanego jesienią przez naszą szkołę. W dniu przyjazdu zostaliśmy bardzo ciepło przywitani przez naszych gospodarzy – w hallu szkoły wisiał napis w języku polskim” Witamy Was”. Mogliśmy również zobaczyć zdjęcia z pobytu Węgrów w Kielcach. Po krótkim powitaniu, pojechaliśmy do naszych węgierskich przyjaciół, z niecierpliwością czekając na to, jakie atrakcje przygotowali dla nas w kolejnych dniach. A działo się niemało! Jak przystało na uczniów szkół katolickich kolejny dzień rozpoczął się od Mszy świętej, tym razem w języku angielskim, po której usłyszeliśmy…polski hymn. Było nam niezmiernie miłoJ Następnie zwiedzaliśmy szkołę, która jest nieco starsza niż nasza (za 2 lata będzie obchodziła 130-lecie) oraz wzięliśmy udział w lekcjach (matematyka po węgiersku to spore wyzwanieJ).  Uczyliśmy się również ludowych tańców węgierskich, m.in. czardasza (szło nam całkiem nieźle), a potem zjedliśmy wspólnie lunch w szkolnej stołówce (rosół i kurczak w sosie…wiśniowym). Po krótkiej przerwie wyruszyliśmy na spacer po Debreczynie, który rozpoczęliśmy od wizyty w katolickiej katedrze Świętej Anny. Następnie udaliśmy się do Wielkiego Kościoła Reformowanego (zbudowanego w stylu neoklasycystycznym),  który zwiedzaliśmy z przewodnikiem w języku angielskim. Dowiedzieliśmy się, że sam Debreczyn nazywany jest „drugim Rzymem”, gdyż stanowił najważniejszy ośrodek europejskiego kalwinizmu. Sporym wyzwaniem było pokonanie 210 schodów na wieżę kościoła, z której rozpościerał się piękny widok na centrum miasta. Czekając na tramwaj, który miał nas zawieźć do budynku Uniwersytetu, mieliśmy okazję posłuchać zespołu grającego tradycyjną muzykę węgierską (w centrum akurat odbywał się festyn). Po wizycie na uniwersytecie, zachwycającym swoją wielkością, pojechaliśmy na paintball, który według wielu uczestników wymiany był jednym z najciekawszych momentów naszego pobytu w Debreczynie, ponieważ dzięki temu się lepiej zintegrowaliśmy. Kolejny dzień wymiany był bardzo intensywny. Zwiedzaliśmy jedną z najpiękniejszych stolic europejskich – Budapeszt. Wycieczkę rozpoczęliśmy od rejsu po Dunaju, podczas którego podziwialiśmy spektakularny budynek Parlamentu (wielu z nas robiło sobie pamiątkowe zdjęcia), a następnie metrem i autobusem pojechaliśmy do zabytkowej części Budapesztu  – Budy, aby podziwiać kościół Św. Macieja, Basztę Rybacką, Pałac Prezydencki oraz Zamek Królewski. Zabytki te zwiedzaliśmy z panią przewodnik w języku angielskim. Następnie przejechaliśmy mostem Elżbiety na Plac Bohaterów, gdzie mieliśmy chwilę czasu na zjedzenie posiłku i kupno pamiątek. Do Debreczyna wróciliśmy dość późno, ale na szczęście, kolejny dzień zapowiadał się bardziej rekreacyjnie. Był to tzw. „family day” – dzień w rodzinach, który każdy z nas spędzał tak, jak zaplanowali to nasi gospodarze. Część z nas zwiedzała okolice Debreczyna, inni byli na meczu piłki nożnej, zwiedzali największe słodkowodne akwarium na Węgrzech lub spędzali miło czas na grillu nad jeziorem. Ostatni dzień (niedziela) był wzruszjący dla nas wszystkich. Rozstania zawsze bywają trudne, lecz mamy nadzieję, że za około pół roku zobaczymy się w Kielcach. Podczas całego pobytu na Węgrzech opiekowali się nami organizatorzy programu wymiany pp.prof. Anna i Krzysztof Jurkiewiczowie, którym dziękujemy za możliwość wzięcia udziału w tym wyjątkowym projekcie. Wymiana polsko – węgierska była dla nas świetną okazją do integracji z uczniami szkoły Svetis w Debreczynie. Poprawiliśmy nasze umiejętności w porozumiewaniu się językiem angielskim, doświadczyliśmy wielu wyjątkowych chwil, odwiedziliśmy piękne miejsca, a przede wszystkim poznaliśmy niesamowitych Węgrów, a rodziny naszych gospodarzy przyjęły nas z wielką otwartością. Była to zdecydowanie niezapomniana przygoda.  A oto opinie innych  uczestników projektu:

Kilka dni spędzonych w węgierskiej gościnie, oprócz możliwości zwiedzania tego pięknego kraju, pozwoliło mi na podszlifowanie języka angielskiego i przede wszystkim nawiązanie wspaniałych relacji z jeszcze niedawno obcymi dla mnie rówieśnikami. (Aleksander)

Ta wymiana była cudownym doświadczeniem, dzięki któremu poznałam wspaniałych ludzi i mogłam lepiej poznać węgierską kulturę. (Emilia)

Udział w tej wymianie to najlepsza decyzja, jaką mogłam podjąć i jestem bardzo wdzięczna za tę możliwość. Jest to również świetna okazja na poćwiczenie i udoskonalenie swoich umiejętności w języku angielskim. (Zuzanna)

Ten krótki czas pobytu na Węgrzech (…) pokazał mi,  że mogę liczyć na wsparcie drugiego człowieka nieważne jakiej jest narodowości.(Mikołaj)

Według mnie wymiana to niesamowite doświadczenie. Nie tylko mogliśmy zobaczyć dwa piękne miasta ale też poznać osoby, z którymi będziemy utrzymywać kontakt, a być może będą to przyjaźnie na lata. Fajnie było zobaczyć też jak wygląda nauka w węgierskiej szkole. (Marysia)

Jestem bardzo zadowolony, że mogłem brać udział w tej wymianie. Miałem okazje prowadzić długie konwersacje po angielsku (o wszystkim). Poznałem dużo osób, i to nie tylko Węgrów, ale również wiele osób z naszej szkoły, z którymi nie miałem wcześniej żadnego kontaktu. Poznałem i spróbowałem wiele różnych węgierskich dań (szczerze, to nie wszystkie były wyśmienite, ale cieszę sie, że mogłem ich spróbować). Bardzo podobały mi się miejsca, które zwiedzaliśmy, a nawet, jako fan piłki nożnej, miałem okazję być na meczu zespołu Debreczyn VSC. (Janek)

Dla mnie wyjazd na Węgry był fantastycznym doświadczeniem. Z jednej strony odkrywałam nową kulturę, z którą styczność do tej pory miałam właściwie tylko podczas przyjazdu Gościa z Węgier do naszego miasta. Z drugiej strony miałam okazję doskonalić swoje umiejętności języka angielskiego. (Karolina)

Sądzę, że wymiana uczniowska zorganizowana z porozumieniem ze szkołą Svetits to jedna z lepszych inicjatyw naszej szkoły. Podczas wymiany mogliśmy poznać nową kulturę oraz zawrzeć nowe znajomości. Bez wątpienia to coś, co każdy z nas powinien przeżyć. (Pola)

Spodobał Ci się wpis? Chcesz się nim podzielić ze znajomymi? Udostępnij go!