PROJEKTY MIĘDZYNARODOWE

Współpraca międzynarodowa zajmuje ważne miejsce w działalności naszej szkoły. Przyczynia się do pogłębienia więzi europejskiej, integracji młodzieży, pokonywania stereotypów oraz poznania realiów państw uczestniczących w projekcie. W Zespole Szkół Katolickich realizowane są dwa takie działania:  wymiana młodzieży ze szkołą Svetits Katolikus z Debreczyna na Węgrzech oraz  projekt Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie -„Zachować Pamięć. Historia i kultura dwóch narodów”(Polska – Izrael).

 

  1. Projekt ORE „ZACHOWAĆ PAMIĘĆ. HISTORIA i KULTURA DWÓCH NARODÓW” jest wynikiem podjętej w 2002 r. współpracy z Ministerstwem Edukacji, Kultury i Sportu Izraela, Instytutem Polskim w Tel Avivie oraz Instytutem Yad Vashem, którego celem jest:
  • stworzenie przestrzeni dialogu pomiędzy młodymi Izraelczykami i Polakami
  • stworzenie więzi na bazie wspólnych zainteresowań
  • stworzenie i rozwój kontaktów i współpracy pomiędzy szkołami

  Wspólne spotkania z uczniami szkoły TichonHaMoshava z miejscowości Zichron Yaakov z Izraela odbywają się corocznie w okresie wiosennym i realizowane są w formie pracy warsztatowej, składającej się z dwóch części:

  • integracji grupy służącej nawiązaniu więzi i możliwie trwałego kontaktu (poprzez zabawę i taniec, ćwiczenia integrujące czy icebreaker)
  • zajęć warsztatowych, realizowanych w oparciu o wybrany scenariusz z publikacji ORE pt. „Zachować pamięć. Poradnik dla nauczycieli”. Najczęściej jest to praca w oparciu o teksty literackie autorów polskich lub żydowskich polskiego pochodzenia nawiązujące do tematyki Holokaustu.

Spotkania odbywają się corocznie w naszej szkole już od 2013 roku i stanowią dość duże wyzwanie logistyczne ze względu na liczebność grupy izraelskiej (150-180 osób). Dlatego też uczestniczą w nich nie tylko uczniowie liceum, ale również trzecich klas gimnazjum.  Każde takie spotkanie jest ważnym wydarzeniem w szkole, głęboko zapada w pamięci uczniów i nauczycieli, odbija się też  echem w środowisku lokalnym (m.in. relacje w Radio Kielce). Jest to okazja do radości, wspólnej zabawy, ale też refleksji nad historią naszych dwóch narodów. Staramy się, by była to możliwość przypomnienia, jak ważna jest pamięć o wspólnej przeszłości i współistnieniu naszych narodów, zrozumienie skomplikowanej historii, akceptacja inności, poszanowanie innej kultury i religii. Wiemy, że nasze spotkania tworzą nową historię i pomagają w przekraczaniu barier, stereotypów i uprzedzeń. Jest to również doskonała okazja do wykorzystania języka angielskiego w praktyce i przekonania się 'na własnej skórze’ jak ważnym jest on medium komunikacji we współczesnym świecie.

  1. Wymiana ze szkołą Svetits Katolikus z Debreczyna (Węgry).

Kolejny projekt współpracy międzynarodowej realizowany jest w naszej szkole od  października 2016 roku we współpracy ze węgierską szkołą Svetits Katolikus z Debreczyna. Każdego roku młodzież z Kostki odwiedza swoich węgierskich partnerów jesienią, a gości młodzież ze Svetits w Kielcach wiosną. Jest to typowa wymiana młodzieży – uczniowie przyjmują swoich partnerów w domach, co jest doskonałą okazją do wzajemnego poznania  kultur oraz doskonalenia języka angielskiego – bo właśnie w tym języku odbywa się ta wymiana. Uczeń jest niejako 'zmuszony’ do używania języka angielskiego  zarówno podczas wspólnych zajęć w szkole oraz wycieczek edukacyjnych, jak również sytuacji dnia codziennego takich jak np. spożywanie posiłków z rodziną goszczącą. W ramach pobytu w Polsce lub na Węgrzech odbywają się: wspólne lekcje w szkołach, warsztaty integracyjne, quizy wiedzy o swoich krajach oraz wycieczki turystyczne na terenie miasta, regionu oraz do innych atrakcji turystycznych. Uczniowie z obu szkół wracają z pobytu w domach (i krajach) swoich partnerów zachwyceni gościnnością, przyjaznym nastawieniem do siebie nawzajem (wszak „Polak – Węgier dwa bratanki…”) i wzajemnie motywują się do nauki języka angielskiego, aby w przyszłości jeszcze lepiej się komunikować i rozwijać wzajemne relacje. Nie do przecenienia są również wrażenia krajoznawcze – stałym punktem programu wizyty na Węgrzech jest zwiedzanie Budapesztu, jednej z najpiękniejszych stolic Europy, z obowiązkowym rejsem po Dunaju. Węgrzy, natomiast, zachwyceni są Krakowem, Św. Krzyżem i Warszawą, gdzie podczas ostatniej wizyty mieli okazję zwiedzić Pałac Prezydencki i wziąć udział w spotkaniu z Panią Prezydentową Agatą Kornhauser-Dudą na Jej specjalne zaproszenie. Dzięki programowi wymiany ze szkołą Svetits Katolikus 22.03.2019 r. gościliśmy w naszej szkole Panie Prezydentowe Polski i Węgier – Agatę Kornhauser-Dudę i Anitę Herczegh w ramach ogólnopolskich obchodów dni Przyjaźni Polsko – Wegierskiej.

  1. PROJEKTY EDUKACYJNO – JĘZYKOWE
  2. Projekt „Re*act for Humanity.

Dzięki projektowi „Re*act for Humanity” zrealizowanego przez Stowarzyszenie „Jeden Świat” z Poznania oraz Akademię Caritas Pirckheimer House z Norymbergi w partnerstwie z  Organizacją Givat Haviva z Menashe w Izraelu, uczniowie LO wyjechali do Izraela i Norymbergi, aby wziąć udział w międzynarodowej wymianie młodzieży z Polski, Niemiec i Izraela, podczas której uczestnicy podjęli się refleksji nad tematyką nienawiści, rasizmu oraz odwagi cywilnej. Poprzez udział w warsztatach opierających się o metody edukacji poza formalnej, młodzież  odkrywała  historie osób, które w czasach prześladowań naraziły własne życie, chroniąc Żydów przed nazistowskim terrorem, a ich odwaga uhonorowana została najwyższym izraelskim odznaczeniem cywilnym: Sprawiedliwy wśród Narodów Świata. Poznając różnorodne życiorysy, wspólnie szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, czy historie życia tych osób mogą być inspiracją do podejmowania odważnych działań w dzisiejszych czasach.

  1. Wyjazdy edukacyjno-językowe do krajów anglojęzycznych i niemieckojęzycznych.

W naszej szkole cyklicznie odbywają się wyjazdy edukacyjno-językowe we współpracy z Europejskim Centrum Młodzieży z Łodzi. Do tej pory młodzież wyjeżdżała do Niemiec, Francji, Szwajcarii, Londynu (dwukrotnie) i Norwegii. Podczas tych wyjazdów uczniowie realizują wybrany projekt kulturowy oraz wykonują zadania językowe na miejscu, np. pytają mieszkańców o daną atrakcję turystyczną, wyszukują informacje na temat obiektów oglądanych w muzeach, itp. Podczas podróży autokarem oglądają filmy kulturowe i wykonują zadania w tzw. zeszytach edukacyjnych związane z oglądanym materiałem.

  1. Warsztaty z native speakerami.

Uczniowie LO i byłego gimnazjum cyklicznie uczestniczą w warsztatach organizowanych przez fundację Nauka bez granic, w ramach których poznają kulturę krajów anglojęzycznych: Wielkiej Brytanii, Irlandii i Stanów Zjednoczonych. Warsztaty te odbywają się w Krakowie i Kielcach.  W trakcie zajęć uczniowie mają okazję szlifować swoje umiejętności językowe oraz wzbogacić słownictwo o wiele nowych wyrażeń i zwrotów. Native speakerzy pomagają uczniom przełamać barierę językową i „zmuszają” do praktycznego wykorzystania zdobytych umiejętności, dzięki czemu uczniowie nabierają większej pewności w posługiwaniu się obcym językiem. Warsztaty uświadamiają uczniom, iż język angielski nie jest wcale taki trudny, jak mogłoby się wydawać, a ich znajomość angielskiego jest zdecydowanie większa niż się spodziewali.

  1. Wyjazd na zagraniczny kurs językowy.

W 2010 roku uczniowie ówczesnego gimnazjum wyjechali na dwutygodniowy kurs językowy do Norwich w Wielkiej Brytanii, podczas którego uczestniczyli w zajęciach językowych oraz sportowo – kulturowych z native speakerami, a także mieli okazję poznać zabytki Wielkiej Brytanii. Pobyt ten zaowocował zwiększoną motywacją do nauki języka angielskiego  – jedna z osób uczestniczących w kursie, 4 lata później zdecydowała się na studia właśnie w Norwich, a kolejna na University of Manchester. Planowane są kolejne tego typu wyjazdy w przyszłości.

Cieszy nas fakt, że nie tylko uczniowie doceniają ofertę szkoły w kontekście projektów językowych, ale dochodzą do nas również głosy rodziców, którzy mówią, że te działania „wyróżniają naszą szkołę”.

Koordynatorzy projektów: Anna i Krzysztof Jurkiewicz

Skip to content