W ramach programu Filmoteka Szkolna w dn. 4 grudnia 2019 r. gościliśmy w naszej szkole Wędrującą Filmoznawczynię – Martę Matuszak. Na początku spotkania scenarzystka opowiedziała o swojej pracy i pokazała, jak wygląda oryginalny scenariusz do filmu. Zwróciła uwagę na jego klasyczną trzyaktową strukturę. Wzbogaciła także naszą wiedzę o pojęcia dotyczące sztuki filmowej: drabinka, logline, synopsis. Kolejnym krokiem było przeanalizowanie wybranego filmu i przedstawienie go w strukturze trzyaktowej, czyli wskazanie istotnych punktów akcji (przedstawienie świata bohatera, zaburzenie, I punkt zwrotny, niezwykła podróż, przyjaciele i wrogowie, II punkt zwrotny, kulminacja, nowy świat).
Następnie uczniowie wykazali swoje umiejętności analityczne, badając kompozycję filmów popkulturowych gatunków. Ćwiczenie praktyczne polegało na rozebraniu filmu na czynniki pierwsze. Omawialiśmy szczegółowo ruchy kamery, takie jak: jazda, panorama, szwenk oraz plany filmowe, np. totalny, ogólny, zbliżenie, detal. Poznaliśmy również formy i sposób zapisu scenariusza. Nauczyliśmy się, jak poprawnie konstruować nagłówki sceny i jak podawać informacje dotyczące miejsca i czasu trwania danej sceny. Filmoznawczyni zaprezentowała także darmowy program dla poczatkujących scenarzystów – Celtx.
Druga część zajęć to ćwiczenia praktyczne. Efektem jej były próbki tworzenia własnego scenariusza w małych grupkach. Wszyscy wykazali się kreatywnością, wyobraźnią oraz umiejętnością uważnego słuchania wskazówek, co poskutkowałostworzeniem storyboardu, czyli scenopisu obrazkowego, będącego wskazówkami przy filmowaniu dla reżysera. Nauczyliśmy się, że praca przy realizacji filmu wcale nie jest prosta, a praca kamery, jej ruch i kąt musi być starannie przemyślany – co trzeba zaznaczyć na storyboardzie.
Wszyscy byli mocno zaangażowani, a filmoznawczyni każdemu służyła profesjonalną radą i pomocą, dlatego cieszymy się, że spotkaliśmy się w tak kreatywnym gronie uczniów z pięciu szkół. Kilkugodzinne warsztaty stały się doskonałą okazją, aby poszerzyć horyzonty i nauczyć się inaczej patrzeć na film, zwracać uwagę nie tylko na treść, ale również sposób przekazu. Ponadto była to uderzeniowa, ale jakże skuteczna forma przekazywania młodym ludziom tajników wiedzy filmowej.
Realizacja projektu odbyła się w ramach programu Filmoteka Szkolna we współpracy z Filmoteką Narodową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Joanna z kl. ID