e7a99c797ebb5317fd239195e587cdf4

W ramach programu  Filmoteka Szkolna w dn.  4 grudnia 2019 r. gościliśmy w naszej szkole Wędrującą Filmoznawczynię – Martę Matuszak.  Na początku spotkania scenarzystka opowiedziała o swojej pracy i pokazała, jak wygląda oryginalny scenariusz do filmu. Zwróciła  uwagę na jego  klasyczną  trzyaktową strukturę. Wzbogaciła także naszą wiedzę o pojęcia dotyczące  sztuki filmowej: drabinka, logline, synopsis. Kolejnym krokiem było przeanalizowanie wybranego filmu i przedstawienie go w strukturze trzyaktowej, czyli wskazanie istotnych punktów akcji (przedstawienie świata bohatera, zaburzenie, I punkt zwrotny, niezwykła podróż, przyjaciele i wrogowie, II punkt zwrotny, kulminacja, nowy świat).

Następnie uczniowie wykazali  swoje umiejętności analityczne, badając kompozycję filmów popkulturowych  gatunków. Ćwiczenie praktyczne   polegało na rozebraniu  filmu  na czynniki pierwsze.  Omawialiśmy szczegółowo  ruchy kamery, takie jak: jazda, panorama, szwenk oraz  plany filmowe, np. totalny, ogólny, zbliżenie, detal. Poznaliśmy również  formy i sposób zapisu scenariusza. Nauczyliśmy się, jak poprawnie konstruować nagłówki sceny i jak  podawać informacje dotyczące miejsca i czasu trwania danej sceny. Filmoznawczyni zaprezentowała także darmowy  program dla poczatkujących  scenarzystów – Celtx.

 Druga część zajęć to  ćwiczenia praktyczne. Efektem jej były  próbki  tworzenia  własnego scenariusza w małych grupkach.  Wszyscy wykazali się kreatywnością, wyobraźnią oraz umiejętnością uważnego słuchania wskazówek, co poskutkowałostworzeniem storyboardu, czyli scenopisu obrazkowego, będącego wskazówkami przy filmowaniu dla reżysera. Nauczyliśmy się, że praca przy realizacji  filmu wcale nie jest prosta, a praca kamery, jej ruch i kąt  musi być starannie przemyślany – co trzeba zaznaczyć na storyboardzie.

Wszyscy  byli mocno zaangażowani, a filmoznawczyni każdemu służyła profesjonalną  radą i pomocą, dlatego cieszymy  się, że spotkaliśmy się w tak kreatywnym  gronie uczniów z pięciu szkół. Kilkugodzinne  warsztaty stały się doskonałą okazją, aby poszerzyć horyzonty i nauczyć się  inaczej patrzeć na film, zwracać uwagę  nie tylko na  treść, ale również sposób przekazu. Ponadto była to  uderzeniowa, ale jakże skuteczna forma przekazywania młodym ludziom tajników wiedzy filmowej.

Realizacja projektu odbyła się  w ramach programu Filmoteka Szkolna we współpracy z Filmoteką Narodową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Joanna z kl. ID



Skip to content