Awangardowy montaż znaczeń

W czwartek 25 lutego 2021r. odbyły się w ramach programu Filmoteki Szkolnej warsztaty online pt. ,,Chodźmy w Tango! Awangardowy montaż znaczeń”. Wzięły w nich udział grupy filmowe z klas IIA i IID LO. Mieliśmy okazję zapoznać się z pojęciem awangardy, które zostało nam przybliżone na przykładach z literatury, filmu i sztuki. Poznaliśmy najważniejsze nurty awangardowe, w tym malarstwo takich artystów, jak np. Salvadora Dali, Picassa, Bunuela czy Malewicza. Prowadzący omówił z nami nurty awangardowe w sztuce. Rozpoczęliśmy od impresjonizmu, który zapoczątkował odejście od typowych przedstawieniowych form w sztuce. Przypomnieliśmy sobie także takie nurty jak: ekspresjonizm, abstrakcjonizm czy futuryzm, interpretowaliśmy słynne obrazy, np. „Krzyk” Edwarda Muncha. Obejrzeliśmy także fragmenty filmu pt. „Gabinet doktora Caligari”. Wywarł on na nas duże wrażenie z powodu niespotykanej estetyki i niezwykle ekspresywnej gry aktorów. Nigdy wcześniej nie spotkałam się z nurtem ekspresjonizmu niemieckiego w filmie, który – jak się okazało- poprzedził wybuch nazizmu w Niemczech. Zaciekawiłam się tym tematem i z pewnością w wolnej chwili poszukam więcej informacji i zgłębię wiedzę o tym zagadnieniu. Następnym interesującym nurtem w sztuce był surrealizm. Poznaliśmy twórczość Salvadora Dali i jego postrzeganie świata, oparte na teorii Zygmunta Freuda – na marzeniach sennych i koncepcji odkrywania w sztuce podświadomości artysty. Za przykład filmowego surrealizmu posłużył kontrowersyjny „Pies andaluzyjski”. Szczególne wrażenie wywarła na mnie słynna scena rozcinania oka, która okazuje się mieć znaczenie symboliczne – jest zachętą dla odbiorcy do otworzenia umysłu i wyzbycia się schematycznego i logicznego spojrzenia na świat. Kolejnym ważnym filmem awangardowym okazał się rosyjski film Siergieja Eisensteina. Mocne wrażenie zrobiła na mnie scena z „Pancernika Potomkina” zrealizowana na odeskich schodach, a szczególnie moment toczenia się wózka z dzieckiem ze schodów. Zaskoczyło mnie to, w jak wielu filmach znajduje się ten popularny motyw, który pojawił się po raz pierwszy właśnie w tym filmie. Zwieńczeniem warsztatów była rozmowa o oscarowym „Tangu” Zbigniewa Rybczyńskiego. Dowiedzieliśmy się o tym, że mimo tak płynnej animacji, która wydaje się, że musiała być zrealizowana komputerowo, montaż był wykonany ręcznie. Ta krótka produkcja jest niezwykle trudna montażowa i bogata w symbole i nawiązania do literatury. Nie dziw, że dostała Oskara. Całe warsztaty byłe niezwykle ciekawe. Poznaliśmy nowe nurty i poszerzyliśmy już posiadaną wiedzę o nowe informacje. Mimo bariery, którą stwarzał dystans internetowy i prowadzenie warsztatów online, chętnie angażowaliśmy się w dyskusję, dzięki czemu mieliśmy okazję do lepszego zrozumienia omawianego zagadnienia. Uważam, że te warsztaty ubogaciły nas i przybliżyły nam kwestię niełatwego do interpretacji tematu, jakim jest sztuka awangardowa. Zachęciły nas do dalszego poznawania historii kina i dokładniejszego przyjrzenia się dziełom przedstawionym na warsztatach. Aleksandra Mikołajczyk i Jagoda Posłowska IID LO



Spodobał Ci się wpis? Chcesz się nim podzielić ze znajomymi? Udostępnij go!

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on email
Skip to content