Pierwsza część spotkania dotyczyła podstaw przekazu telewizyjnego. Redaktorzy Paweł Kania i Waldemar Gumowski zaprezentowali, na czym polega rola wozu transmisyjnego działającego poza studiem , a nieliczni mieli okazję nawet go zwiedzić.
Dowiedzieliśmy się także, co w komunikacji międzyludzkiej jest najważniejsze. Okazuje się, że aż 70% przekazu telewizyjnego to obraz, 23% – dźwięk, a zaledwie 7% to treść. Redaktor Kania podkreślał, że człowiek zwraca uwagę najbardziej na obraz i to on przyciąga jego uwagę najmocniej, dlatego też właśnie obrazem media manipulują najczęściej. Red. Paweł Kania pokazywał także sztuczki techniczne współczesnej telewizji. Pokazał nam m.in. rolę greenboxa, wykorzystującego zielony kolor tła do podłożenia dowolnego innego obrazu w miejsce obszaru kadru.
Ale co innego teoria, a co innego doświadczenie! Zobaczyliśmy, jak odpowiednio ustawione osoby przed kamerą, można było „przemieścić” w dowolne miejsce, dać wybrane tło związane z tematyką informacji, czy potrzebami realizacji. Wszystkim tym zajmował się redaktor Waldemar Gumowski w wozie transmisyjnym, a obraz widoczny był na ekranie dla wszystkich zebranych na sali. Dziennikarze przedstawili także, jak wygląda praca pogodynki, która wbrew pozorom nie ma mapy za sobą, tak jak widzi to odbiorca.
Po krótkiej przerwie, w drugiej części naszego wykładu, redaktor Kania przedstawił nam na różnych przykładach, jaką rolę w telewizji pełni dobre oświetlenie oraz jak bardzo nasz umysł daje się oszukiwać, gdy zastosujemy odpowiednią perspektywę kamery (ptasią lub żabią). Okazało się, że sposób ustawienia światła i kamery może dać nam różne postrzeganie tej samej osoby: pozytywne lub negatywne.
Prowadzący warsztaty uświadomił nam również, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni pracujący w telewizji stosują makijaż. Ma to na celu nie tylko ukrycie wad i defektów urody, lecz także cel techniczny, światło padające na twarz osoby nieupudrowanej odbija się, co powoduje gorszą jakość obrazu. Kolejnym istotnym zagadnieniem była sztuka montażu. Pan Paweł uzmysłowił nam, że dzięki zabiegom montażowym można manipulować odbiorcą, ponieważ montażyści mają możliwość stworzenia dowolnej sklejki, którą widz uzna za jak najbardziej rzetelną.
W części radiowej głównym bohaterem był dźwięk – sposób jego tworzenia i jego rola w mediach, o których opowiadał redaktor Paweł Bielicki. Poznaliśmy historię dźwięku, a nawet pierwszy fonograficzny jego zapis pochodzący z XIXwieku. Wykładowca opowiadał nam o manipulacji nagraniami dźwiękowymi, np. wywiadami i o tym, jak łatwo można to zrobić. Następnie na naszych oczach dokonał obróbki nagrania zmieniającej sens wypowiedzi. Poprosił czwórkę uczniów o nagranie krótkich wypowiedzi, na których unaocznił nam, jak pracować w programach służących do obróbki dźwięku. Pamiętając z poprzedniej części wykładów zasadę 70/23/7, przekonaliśmy się, że choć dźwięk przyciąga mniejszą uwagę odbiorcy(23%), to również nim można łatwo manipulować.
W ostatniej części warsztatów dziennikarskich panie redaktorki Monika Zybajło i Kornelia Młynarczyk, przekonały nas, że słowo ma moc, pomimo że stanowi tylko 7% siły wyrazu w odbiorze. Dowiedzieliśmy się jak poprawnie i profesjonalnie pisać artykuły dziennikarskie i jakimi cechami powinien odznaczać się dobry tekst informacyjny. Poznaliśmy zasady, jakimi powinniśmy kierować się przy tworzeniu informacji prasowej, a także rolę słów nacechowanych w kreowaniu stylu wypowiedzi.
Na podsumowanie zajęć tzw. „specgrupa” wyłoniona na początku spotkania, zaprezentowała wszystkim efekty swojej pracy. Zaprezentowali oni materiał prasowy, radiowy, fotograficzny oraz filmowy z warsztatów. Szczególnie interesująco zabrzmiała relacja radiowa przygotowana przez naszych kolegów, Dominikę i Jakuba z IIA LO.
Warsztaty „Nowe widnokręgi – zrozumieć media” były bardzo wartościowe. Zostaliśmy zachęceni do wszechstronnego sprawdzania wiarygodności informacji w różnych mediach tak, aby informacje były jak najbliższe prawdzie. Z pewnością większość z nas skorzysta z tej rady, ponieważ uświadomiliśmy sobie, że manipulacja, perswazja, a nawet niekiedy propaganda są zjawiskami wszechobecnymi w mediach.
Kinga, Klaudia, Agata i Kamil IALO
Więcej informacji i relacja radiowa Dominiki Parkity i Jakuba Sucheni:
http://www.radiomaryja.pl/informacje/warsztaty-wsksim-kielcach-kod-zorganizowalo-demonstracje/