Od analizy filmu do storyboardu

2016-12-12

W ramach programu  Filmoteka Szkolna w dn.  28 października 2016r. gościliśmy w naszej szkole Wędrującą Filmoznawczynię – Martę Matuszak.  Na początku spotkania   znana scenarzystka opowiedziała nam o swojej pracy i pokazała jeden z autorskich  scenariuszy. Po raz pierwszy zetknęliśmy się z prawdziwym scenariuszem i poznaliśmy jego  budowę. Dowiedzieliśmy się, że ma on  strukturę jak w klasycznym dramacie - trzyaktową. Nauczyliśmy się  także mnóstwa profesjonalnych pojęć dotyczących sztuki filmowej: drabinka, logline, synopsis. Kolejnym krokiem było przeanalizowanie przez nas dowolnego filmu i przedstawienie go w strukturze trzyaktowej, czyli wskazanie istotnych punktów akcji, takich jak: przedstawienie świata bohatera, zaburzenie, I punkt zwrotny, niezwykła podróż, przyjaciele i wrogowie, II punkt zwrotny, kulminacja, nowy świat.

Następnie uczniowie wykazali  umiejętności analityczne, badając kompozycję filmów z   różnych gatunków, np. Szczęki, Igrzyska śmierci, Kevin sam w Nowym Jorku. Po czym  obejrzeliśmy fragment popularnego amerykańskiego serialu  opowiadającego o grupce dzieci mieszkających w niewielkim mieście, w którym dzieją się niezwykłe  rzeczy. Ćwiczenie praktyczne  po obejrzeniu  polegało na rozebraniu  filmu  na czynniki pierwsze.  Omawialiśmy szczegółowo  ruchy kamery, takie jak: jazda, panorama, szwenk oraz  plany filmowe, np. totalny, ogólny, zbliżenie, detal. Scenarzystka przygotowała także ćwiczenia praktyczne  i zadania, które z chęcią wykonywali  uczniowie. Objaśniła również  formy i sposób zapisu scenariusza. Nauczyliśmy się, jak poprawnie konstruować nagłówki sceny i jak  podawać informacje dotyczące miejsca i czasu trwania danej sceny. Filmoznawczyni zaprezentowała także darmowy profesjonalny program dla scenarzystów – Celtx.

Na przykładzie zaś filmu prezentowanego przez prowadzącą  wspólnie określiliśmy  elementy budowy, po czym podjęliśmy się samodzielnie analizy swoich ulubionych filmów. Większość z nas wykonała to zadanie dobrze, co świadczy o tym, z jaką uwagą oglądamy filmy i jak silne  emocje nam przy tym towarzyszą. Efektem tej części zajęć było pisanie  własnego scenariusza opartego na umiejętnościach i wiedzy nabytej podczas spotkania. Po napisaniu własnej sceny przeanalizowaliśmy kilka prac. Wszyscy wykazali się kreatywnością, wyobraźnią oraz umiejętnością uważnego słuchania wskazówek. Była to jedna z ciekawszych form pracy na naszych warsztatach.

Na sam koniec, wzięliśmy się za tworzenie storyboardu, czyli scenopisu obrazkowego będącego wskazówkami przy filmowaniu dla reżysera. Myśleliśmy, że trwało  to chwilę, a okazało się, że  prawie dwie  godziny. Każdy miał na wykonanie storyboardu własny  pomysł. Jedni woleli starannie wykonać szkice, drudzy nadgonić braki zdolności artystycznych kolorowymi flamastrami. Po ciężkiej, ale jakże twórczej  pracy, każdy musiał wyjść na środek i objaśnić swój schemat. Nie było to łatwe zadanie, ponieważ trzeba było uwzględnić w swojej pracy nawet najmniejszy szczegół obrazkowej historii. Nauczyliśmy się, że praca przy realizacji  filmu wcale nie jest prosta, a praca kamery, jej ruch i kąt  musi być starannie przemyślany - co trzeba zaznaczyć na storyboardzie. Wszyscy  byli mocno zaangażowani, a filmoznawczyni każdemu służyła profesjonalną  radą i pomocą, dlatego cieszymy  się, że spotkaliśmy się w tak kreatywnym  gronie uczniów z sześciu szkół.

Ośmiogodzinne warsztaty stały się doskonałą okazją, aby poszerzyć horyzonty i nauczyć się  inaczej oglądać film, zwracać uwagę  nie tylko na  treść, ale również sposób przekazu. Ponadto te

całodniowe warsztaty filmowe były uderzeniową, ale jakże skuteczną formą przekazywania młodym ludziom tajników wiedzy filmowej!

Realizacja projektu odbyła się  w ramach programu Filmoteka Szkolna we współpracy z Filmoteką Narodową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

 

Wiola, Patrycja i  Julia IA LO