W ramach programu Filmoteka Szkolna w dn. 28 października 2016r. gościliśmy w naszej szkole Wędrującą Filmoznawczynię – Martę Matuszak. Na początku spotkania znana scenarzystka opowiedziała nam o swojej pracy i pokazała jeden z autorskich scenariuszy. Po raz pierwszy zetknęliśmy się z prawdziwym scenariuszem i poznaliśmy jego budowę. Dowiedzieliśmy się, że ma on strukturę jak w klasycznym dramacie – trzyaktową. Nauczyliśmy się także mnóstwa profesjonalnych pojęć dotyczących sztuki filmowej: drabinka, logline, synopsis. Kolejnym krokiem było przeanalizowanie przez nas dowolnego filmu i przedstawienie go w strukturze trzyaktowej, czyli wskazanie istotnych punktów akcji, takich jak: przedstawienie świata bohatera, zaburzenie, I punkt zwrotny, niezwykła podróż, przyjaciele i wrogowie, II punkt zwrotny, kulminacja, nowy świat.
Następnie uczniowie wykazali umiejętności analityczne, badając kompozycję filmów z różnych gatunków, np. Szczęki, Igrzyska śmierci, Kevin sam w Nowym Jorku. Po czym obejrzeliśmy fragment popularnego amerykańskiego serialu opowiadającego o grupce dzieci mieszkających w niewielkim mieście, w którym dzieją się niezwykłe rzeczy. Ćwiczenie praktyczne po obejrzeniu polegało na rozebraniu filmu na czynniki pierwsze. Omawialiśmy szczegółowo ruchy kamery, takie jak: jazda, panorama, szwenk oraz plany filmowe, np. totalny, ogólny, zbliżenie, detal. Scenarzystka przygotowała także ćwiczenia praktyczne i zadania, które z chęcią wykonywali uczniowie. Objaśniła również formy i sposób zapisu scenariusza. Nauczyliśmy się, jak poprawnie konstruować nagłówki sceny i jak podawać informacje dotyczące miejsca i czasu trwania danej sceny. Filmoznawczyni zaprezentowała także darmowy profesjonalny program dla scenarzystów – Celtx.
Na przykładzie zaś filmu prezentowanego przez prowadzącą wspólnie określiliśmy elementy budowy, po czym podjęliśmy się samodzielnie analizy swoich ulubionych filmów. Większość z nas wykonała to zadanie dobrze, co świadczy o tym, z jaką uwagą oglądamy filmy i jak silne emocje nam przy tym towarzyszą. Efektem tej części zajęć było pisanie własnego scenariusza opartego na umiejętnościach i wiedzy nabytej podczas spotkania. Po napisaniu własnej sceny przeanalizowaliśmy kilka prac. Wszyscy wykazali się kreatywnością, wyobraźnią oraz umiejętnością uważnego słuchania wskazówek. Była to jedna z ciekawszych form pracy na naszych warsztatach.
Na sam koniec, wzięliśmy się za tworzenie storyboardu, czyli scenopisu obrazkowego będącego wskazówkami przy filmowaniu dla reżysera. Myśleliśmy, że trwało to chwilę, a okazało się, że prawie dwie godziny. Każdy miał na wykonanie storyboardu własny pomysł. Jedni woleli starannie wykonać szkice, drudzy nadgonić braki zdolności artystycznych kolorowymi flamastrami. Po ciężkiej, ale jakże twórczej pracy, każdy musiał wyjść na środek i objaśnić swój schemat. Nie było to łatwe zadanie, ponieważ trzeba było uwzględnić w swojej pracy nawet najmniejszy szczegół obrazkowej historii. Nauczyliśmy się, że praca przy realizacji filmu wcale nie jest prosta, a praca kamery, jej ruch i kąt musi być starannie przemyślany – co trzeba zaznaczyć na storyboardzie. Wszyscy byli mocno zaangażowani, a filmoznawczyni każdemu służyła profesjonalną radą i pomocą, dlatego cieszymy się, że spotkaliśmy się w tak kreatywnym gronie uczniów z sześciu szkół.
Ośmiogodzinne warsztaty stały się doskonałą okazją, aby poszerzyć horyzonty i nauczyć się inaczej oglądać film, zwracać uwagę nie tylko na treść, ale również sposób przekazu. Ponadto te
całodniowe warsztaty filmowe były uderzeniową, ale jakże skuteczną formą przekazywania młodym ludziom tajników wiedzy filmowej!
Realizacja projektu odbyła się w ramach programu Filmoteka Szkolna we współpracy z Filmoteką Narodową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Wiola, Patrycja i Julia IA LO